Bulut oyun terimi, tipik olarak, oyuncuların oyun içeriğini cihazlara aktaran uzak sunucular aracılığıyla oyunlara eriştiği, isteğe bağlı oyun veya hizmet olarak oyun oynamayı (GaaS) ifade eder. Kullanıcılar, oyun dosyalarını indirip bunları makinelere veya cihazlara yüklemek yerine, genel veya özel bir buluttan uzaktan oyun akışı gerçekleştirir.
Bazı büyük bulut oyun sağlayıcılarının erken dönemdeki başarısızlıkları yüzünden bu pazara yönelik negatif hikayeler olmasına rağmen, bulut oyun pazarının yakın zamanda ve gelecekte, beklenenden çok daha fazla büyümesi bekleniyor. Yapılan araştırmalar da bu görüşleri destekler nitelikte: 2022’de bulut oyun pazarının milyar dolarlık bir endüstri haline geleceği tahmin ediliyor.
Popüler bir oyun pazar araştırma şirketi olan Newzoo tarafından yapılan bir araştırmaya göre, 2020’de 633 milyon dolar olan bulut oyun gelirleri, 2023’te 5 milyar doları aşacak. Grandview Research tarafından yapılan bir araştırmaya göre ise, bulut oyun pazarı 2021’den 2027’ye kadar yıllık %48,2’lik bir bileşik büyüme oranına ulaşacak.
Bu rakamlar, birkaç yıl önce var olmayan bir sektör için oldukça büyük bir başarı olarak görülüyor ve Newzoo, 2021’in bulut oyun pazarındaki gelir artışı için aşağıdakiler de dahil olmak üzere çeşitli etkenlerin katkısı olduğunu söylüyor:
- Xbox Game Pass Ultimate abonelik hizmetinin önemli bir avantajı olan Microsoft xCloud’un piyasaya sürülmesi
- Amazon ve Facebook’tan yeni tescilli hizmet teklifleri
- NVIDIA ve GeForce NOW hizmetine bağlı oyun şirketleri arasındaki erken lisans sorunlarının çözümü
- Teknolojik olarak daha az gelişmiş bölgelerdeki yerel telekom şirketleriyle ortaklıklar
- Küçük, bağımsız bulut oyun hizmetlerinin küresel olarak ortaya çıkışı
Lider Bulut Oyun Platformları
Konsol oyun pazarının popüler liderleri olan Microsoft Xbox ve Sony PlayStation, şu an bulut oyun sektöründe de lider durumda.
Peki diğer rakipler kimler?
Öne çıkan bulut oyun platformları aşağıdaki gibidir:
- Project xCloud (Xbox)
- PlayStation Now
- GeForce Now
- Vortex
- Shadow
- Parsec
- Playkey
- Paperspace
- Stadia (Google)
- Gamestream
Bulut Oyun Pazarı İle İlgili Beklentiler
Bulut oyunlarının başlangıcındaki kısa vadeli başarısızlıklara rağmen sektör sağlam bir temel buldu ve Newzoo, 2021’in sonunda yaklaşık 24 milyon ücretli bulut oyun kullanıcısı olacağını tahmin ediyor. Pek çok endüstri analisti de, bulut oyun pazarı eninde sonunda konsol ve PC oyunlarını geçeceğini öngörüyor, fakat bulut oyunlarının çoğu kullanıcı için varsayılan olması için önünde uzun bir yol var.
Analistlerin bu pozitif tahminlerinin aksine, Take-Two Interactive CEO’su Strauss Zelnick gibi bazı oyun sektörü liderleri, bulut oyunlarının benimsenmesinin gidişatı hakkında çoğunlukla karamsar bir görüşe sahip. Fakat Strauss Zelnick yine de Take-Two’nun hit oyunu “Red Dead Redemption 2” yi Google’ın Stadia bulut oyun platformunda yayınladı. Bu tutum her ne kadar Zelnick’in söylemleri ile ters düşse de, oyunun Google bulut platformunda yayınlanması, şirketin aslında bulut oyunlarında gelecek gördüğünün bir göstergesidir.
Bulut oyun pazarı ile ilgili diğer bir beklenti ise, güçlü internet altyapısına sahip coğrafi bölgelerde bulut oyunlarının daha fazla benimseneceği bölümlere ayrılmış bir pazar olacağı yönünde.
İngiltere merkezli Juniper Research, 2020’nin sonlarında, abonelik maliyetlerini önemli bir engel olarak göstererek, bulut oyunlarının 2023 yılına kadar abonelik oyun hizmetlerinin gelirinin %25’inden fazlasını oluşturmasının muhtemel olmadığını tahmin eden bir rapor yayınladı. Yine de, GeForce Now gibi platformlar Netflix’in maliyetine benzer üyelikler sunuyor. Sektörün önemli oyuncularının bu tutumu, bulut oyun sektörünün genel oyun pazarından daha fazla sürpriz sunabileceğini gösteriyor.